Múlt év, új év

Vége van ennek az évnek is, nagyon gyorsan lepergett, rengeteg minden történt velem, sok-sok jó és szép dolog és ugyan nem ment minden akadálytalanul és voltak keserű percek, órák, napok is a hónapok során, de úgy érzem pozitív mérleggel zárhatom az évet és vajon kell-e ennél több?
Az is ebbe a pozitív kosárba kerül, hogy márciusban elkezdtem írni ezt a blogot, pedig sok bizonytalanság volt bennem ezzel kapcsolatban és még ma is van, mi több egyáltalán nem biztos, hogy jövő ilyenkor is írni fogom, de a blog tekintetében nem tervezek előre. Majd alakul.
Ez lesz a idei ötvenedik bejegyzés, úgyhogy kilenc hónap alatt ennyi poszttal én bőven elégedett vagyok. Mivel nem olvasok el túl sok könyvet egy év alatt és a jövőben sem szeretném, ha elszaladna velem a ló, így ez hasonlóan várható a jövő évben is. Szoktam készíteni egy listát, hogy miket fogok olvasni az elkövetkező időszakokban, de jól mutatja ennek a teljes sikertelenségét, hogy a pár hónapja létrehozott Ezek várakoznak link alatt miket  nem olvastam el a tervezettek közül és miket olvastam el spontán, szóval az ilyen listák csak önmagam szórakoztatására jók, semmi többre. Idén még a Várólista csökkentést sem teljesítettem, amit elég nagy kudarcként könyvelek el, de utólag belátom, hogy ebben a zsúfolt évben nem volt reálisan teljesíthető az aktuális felhozatal. Amiket viszont elolvastam közülük, azok nagy részéért hálás vagyok, hogy végre előkerültek. Biztos ami biztos, 2013-ra mégis egy könnyebb listát állítottam össze és hacsak nem lesz égszakadás, földindulás, akkor év végére elkerülöm majd az újabb sikertelenség-érzést ezzel kapcsolatban. Az összes többi kihívás kitüntetéssel vagy anélkül teljesen hidegen hagy már, de ez az egy valahogy nem ereszt.

Az idei olvasások közül a kedvenceim voltak:
Az öreg halász és a tenger (újraolvasás és még nem volt blog, amikor olvastam)
A segéd (Bernard Malamud)
Tiszta tűz (Vámos Miklós)
Az akasztott rókák erdeje
A párizsi feleség
Néma tavasz (ez volt a legnépszerűbb bejegyzés, magam sem hittem volna)
Lutra
Hogy legyünk jók?
(és a Farkasszem, természetesen)

Nagyon megküzdöttem nyáron Jókai Mór Egy az Isten című regényével, de ez nem vette el a kedvem az írótól, sőt újabb Jókai regények olvasására inspirál. Még nem döntöttem el, de lehet, hogy újra fogom olvasni A kőszívű ember fiait, legalábbis egy ideje nagyon motoszkál már a fejemben.
A másik nagy küzdelem Thomas Mann Varázshegye volt. Ugyan ezzel az évi egy nagy regényt kipipáltam, de bevallom, nekem ez nagyon nehéz volt. Tavaly az Anna Karenina volt az aktuális nagy regény, de a kettő között szakadékban mérhető a különbség, ha a nehézségi fokot nézzük.

Két olyan könyv is sorra került ebben az évben, amit már nagyon rég el szerettem volna olvasni, de mégis valahogy folyton elkerültek eddig. A Sorstalanság és a Karácsonyi ének. Mindkettő nagyon tetszett, kár volt eddig halogatni bármelyiket is. 

A filmes bejegyzéseket szerettem írni, jó áttekinteni utólag, hogy miket néztem meg és milyen élményt nyújtottak abban a pár órában, amikor néztem őket. Könyves blog ide, könyves blog oda, az olvasóim szeretik a filmes rovatot, úgyhogy ez külön öröm és további lendületet ad. Köszönöm nektek!

S hogy mit nem szerettem ebben az évben? Először azt írtam, hogy nem tudok ilyet mondani, de rájöttem, hogy a Nézz magadra! sajnos nagyon is befér ebbe a kategóriába.

Mi várható 2013-ban? Nem szeretném magam gúzsba kötni a túl szoros tervekkel, de azért pár dolgot átgondoltam, hogy miket fogok majd olvasni:

- Nick Hornby, Anna Gavalda, Linn Ullmann egész biztosan sorra fog kerülni
- a következő nagy regény jó eséllyel (de nem száz százalékosan) Victor Hugo - A nyomorultak című könyve lesz 
- Gárdonyi Géza születésének 100. évfordulója alkalmából több regényét el szeretném majd olvasni, de előtte az életrajzával is meg fogok ismerkedni
- továbbra is olvasok majd a 303-as és 1001-es listákról kiválasztott könyveket
- néhány természetvédelmi témájú könyvet is hozok majd, egyszerűen mert érdekelnek
- filmes bejegyzések ismét lesznek, mivel szeretek filmeket nézni és van is néhány, amiket a közeljövőben akarok elővenni

Ennyit az olvasási tervekről. Könyveket sem fogok sokat venni, csak néhányat. Mondjuk az ötödét az ideinek? Majd kiderül. Az biztos, 2012-ben túl sok volt. Mondhatnám úgy is: sokk. 

A január olyan, mint vasárnap után a hétfő, kicsit lehangoló, így remélem sok jó könyv akad majd a kezembe ebben az első hónapban, hogy feloldja ezt az érzést. :-)

Mindenkinek boldog, olvasásban gazdag új évet kívánok! 

Nincsenek megjegyzések: