Olvasási válság van, nem tudom miért, talán mert folyton fáradt
vagyok. Bár tegnap hajszál híján befejeztem az egyik könyvemet, a teljes
estére szóló áramkimaradás közbeszólt.
Ezért most megírom azt a (hosszabb) bejegyzést a filmekről, amit már tervezek
egy ideje. Filmekről, amelyeket az utóbbi hónapokban néztem meg. Nem
vagyok egyébként egy nagy filmőrült, nem rohanok hetente a moziba, és
otthon is várakozhatnak a filmek hónapokig, mire ráveszem magam, hogy
rászánjam az időt a tévé előtt ücsörgésre. Mert bár szeretem a filmeket,
de folyamatos időhiányban szenvedek és talán épp ezért, nálam még az
otthoni filmnézés is igazi program s ezt az érzést szeretném megőrizni a
jövőben is.
Clint Eastwood zseniális filmje, amely tökéletesen visszaadja az
1920-as, 30-as évek Amerikájának hangulatát és a főszerepben Angelina Jolie, a
színésznő, aki minden - sztárságából adódó - ráaggatott koloncát ledobja
magáról, miközben megformálja a fiát kétségbeesetten kereső anya
szerepét. Egy film, amelyben a mérleg egyik oldalán a reménytelenség, a
másikban a remény billeg. Ráadásul egy igaz történet feldolgozásáról
beszélünk, amitől még kegyetlenebb ez az egész téma. Én úgy néztem a
filmet, hogy nem ismertem a valós történetet, emiatt eléggé fejbevágott a
vége, mint film is és mint valóság pedig különösen.
Nem vénnek való vidék

A filmben nincs zene, ami ritka nagy ötlet volt ehhez az
idegborzoló filmhez. Javier Bardem szerepe és alakítása kiváló, nélküle a
film nem szólna ekkorát. Nagyjából az jut erről a filmről eszembe, hogy
olyan a hangulata, mint amikor néztem a Becstelen Brigantyk bevezető
részét. Csak ez a film végig ilyen.
Kutyaszorítóban
Említettem a Pop, csajok, satöbbi-ről szóló bejegyzésben, hogy még
nem láttam ezt a filmet, holott a könyvet már többször olvastam. Így
most gyorsan meg is néztem, de nem is tudom... nem ez lesz a kedvenc
filmem. Nekem annyira a feszültség sem itatta át, meg a párbeszédek sem
voltak olyanok, hogy nagyon vitték volna a filmet. Pedig ennek a filmnek
ugye ezek az erősségei. A végén pedig nagyjából azt éreztem: ja, hogy
ez ennyi? Tényleg elnézést kérek minden Tarantino rajongótól...
ui.: a Ponyvaregényt viszont szeretem, ez talán enyhítő körülmény lehet rám nézve. :-)
Pop, csajok, satöbbi
A regény olvasását általában záros határidőben belül követi a film
megtekintése is. A kettő nekem kapcsolt termék, mert szeretem a film
hangulatát is és időről időre kedvet kapok hozzá, hogy újra végignézzem.
Szeretem benne, hogy a történet szinte maradéktalanul ugyanaz, mint
ahogyan Nick Hornby megírta. Szeretem a lemezbolt hangulatát, s én is
szoktam így könyvek között üldögélni egy-egy válságos időszakban, mint
Rob a lemezei között. A rendezgetésről már nem is beszélve. Szeretem,
hogy John Cusack annyira tökéletes a vesztesnek tűnő - de nagyon
szimpatikus - fickó szerepében és hogy Laura szőke hajú a filmben, míg a
regényben fekete. Amit nem nagyon szeretek, az a borzalmasan erőszakos,
idióta Barry. Nekem túl sok ez a szereplő a könyvben és a filmben is,
teljesen az agyamra megy. Hiába, semmi sem lehet tökéletes.
Bor, mámor, Provence
Peter Mayle azonos című regényét körözöm már egy ideje, de se kapni
nem lehet, se a könyvtárban nem csípem el soha, pedig el szerettem
volna olvasni, mielőtt megnézem a filmet. De mostmár így járt, megnéztem
a filmet. (Úgy van ez nálam, hogy ha megnézek egy filmet, akkor később
már ritkán olvasom el az alapjául szolgáló regényt. Egy ilyen kaliberűt
különösen nem.)
Szóval megnéztem, de nem ragadott magával. A történet sem volt az
igazi, de ezt a provence-i hangulattal még bőven lehetett volna
kompenzálni, mert ha megragad egy film hangulata, akkor nálam a történet
akár már lehet lapos is. De itt valagyhogy nem éreztem a hely
szellemét, hiába volt benne ősi szőlőbirtok a régi villával, a helyi
lakosok a sajátos világukkal és igazi lokálpatriota szemléletükkel,
nekem ez mind kevés volt ebben a filmben. Ami egy kis plusz hangulatot
adott a filmnek az a már halott Henry nagybácsi és a gyerek Max
történetének felelevenítése volt a régmúltból. Egyébként egy könnyű kis
nyári limonádé ez a film, feledhető karaktereket megformáló feledhető
színészekkel.
Út a vadonba
Négy éve, amikor angoltanfolyamra jártam, benne volt az egyik
leckében ennek az amerikai srácnak a története. Azt hittem csak kitalált
sztori, de nem. Az egyik csoporttársam ide is adta nekem DVD-n a
filmet, de nem néztem meg akkor. Később pedig
szembejött velem Jon Krakauer könyve, amelyben újságíróként
utánajárt a fiú utazásának és a lehető legrészletesebben feltárja, hogy
mi történhetett vele az alatt az idő alatt, amíg a szülei nem tudtak
róla semmit. Ugyan kétkedve fogadtam ezt az egész sztorit, mert inkább
azt gondoltam erről a fiúról, hogy valami kis eszement kölyök lehet, aki
nagy jólétében nem tud magával mit kezdeni. A férjem is ezt
gondolta. De meglepődve osztottuk meg egymással a
véleményünket a könyv elolvasása kapcsán, hogy ez az előítéletekkel
terhes érzés elpárolgott miután becsuktuk a könyvet. Nemrég megnéztük a
filmet is, amiben olyan szép képek voltak, amit egy efféle - inkább
dokumentarista - filmtől igazán nem vártam volna és az egyik gyengém, ha
egy film szépen van fotózva és ehhez hasonló megragadó képekkel
bombáznak. A történet is jól volt felépítve, ide-oda ugrált az időben,
de mégis követhető volt és még így is, hogy tudtam mi lesz a történet
sajnálatos vége, mégis valahogy reménykedtem, hogy másképp lesz. De az
igazsággal nehéz lenne ujjat húzni.
Ez a film a könyvvel alkot kerek egészet és a könyv elolvasása itt a film előtt nem csak ajánlott, hanem szinte kötelező.
A falu
Úgy két éve belefutottam ebbe a filmbe a tévében, s azt máig sem
tudom, hogy miért ragadtam ott előtte, mert az én fejemben úgy élt a kép
erről a moziról, hogy ez egy hátborzonagtó horror, amit én ugyan meg
nem nézek. (Ha valaki más is élt sok-sok évig ebben a tévhitben, akkor
most szólok, hogy nem az.) S ugyan valóban azt írják róla, hogy
thriller, szerintem ez a film annál sokkal több.
Úgy beleszerettem ebbe a filmbe, hogy egyik karácsonyra még
ajándékba is kértem, s azóta is boldog tulajodnosa vagyok. Egyszerűen
elvarázsolnak a képek, csodálatosan van fotózva, számtalan kedvenc
jelenetem van benne. Ahogy írás közben visszagondolok rá, most is érzem,
ahogyan hat rám ennek a filmnek a szépsége. A közösség összetartó ereje,
mint téma nagyon közel áll hozzám. Amikor arra gondolok, hogy hol
szeretnék élni, akkor mindig valami ilyen hely jut az eszembe, mint ez a
falu. Szerintem zseniális ötlet volt a rendezőtől, hogy kitalálta a
színek szerepének a felerősítését, ez megadja az alaphangulatát az egész
filmnek. S akkor még a kiváló szereposztást és a bizsergető zenét meg
sem említettem, pedig már mennyit áradoztam hirtelen erről a filmről.
Megnéztem hozzá a DVD-n szereplő extrákat is, amitől még kerekebb
lett az egész és meg is állapítottam, hogy az Ivy-t megformáló Bryce
Dallas Howard színésznőnél tökéletesebbet hirtelen nem is tudnék
mondani, mert egy vak lányt így eljátszani épp egy ilyen szemű színésznő
tud a legmegragadóbban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése